Stavba lokomotivy řady E457.0 (112) 1:45 1.díl
Stavba lokomotivy řady E457.0 (112) 1:45 1.díl
Nejen, že stavím modely ve velikosti TT, ale ještě mě lákají modely větších měřítek. Chtěl jsem na začátek začít stavět něco jednoduchého, ale pohledného. Bylo více možností, například řady 714, 731, 742 atd. Jelikož jsem ale spíše orientován na elektrickou trakci, tak mi nezbývalo nic jiného, než se pustit do řad 110/111/112/113, 150/151/350 nebo do nějaké mašiny, co má skříň jako „peršing“. Podle dostupných výkresů se jevila jako nejpřijatelnější varianta žehličky. Výkres jsem sehnal jen na řadu 110. Měl jsem k ní i velkou zásobu fotek, takže stavba mohla začít.
Nejdříve vyvstala otázka: Jaký materiál použít? Používám papír s kombinací plastu. Důvod je prostý. Papír je levný a dá se dobře tvarovat. Na to co nejde z papíru používám plast, protože se dá brousit i frézovat a tam, kde by pevnost papíru mohla být malá, skvěle vyřeší problém…
1) Stavba rámu
Jako první jsem si vybral stavbu rámu. Základ na který se potom budou „nabalovat“ ostatní komponenty (podvozky, kabina kapoty) a řada dalších drobnějších věcí.
Rám je vyroben čistě jako „vana“, takže bez vnitřních výztuh za čelníky a pod kabinou. Na úrovni hran kabiny jsou akorát vloženy distanční proužky, aby se zamezilo zhroucení bočnic rámu dovnitř.
„K vystříhání rámu jsem použil skalpel, protože je přesnější a nedeformuje hranu papíru, jako nůžky. Hrany, které se měly ohýbat, jsem na budoucí vnější hraně přejel obrácenou stranou skalpelu, aby byl ohyb jednodušší, přesnější a aby vznikla ostrá hrana.
2) Stavba kabiny
Kabina byla celkem oříšek, který se mi podařilo rozlousknout, až když jsem uznal, že je lepší, když čela kabiny a „plášť“, který obsahoval bočnice a střechu, je lepší mít z více dílů než z jednoho.
Postup stavby je shodný se stavbou rámu, pouze rohové sloupky jsem musel lepit „na tupo“, kvůli nedostatku místa na klopy.
3) Kapoty
Výroba kapot byla taková malá maturita z rýsování, protože kapoty nejsou zcela v pravém úhlu, ale zužují se směrem od kabiny k čelu a ještě na bocích jsou další přístavky, které po složení musí odpovídat danému úhlu. Pochvíli přemáhaní svých mozkových závitů jsem na to nakonec přišel. Nejhorší byla kompletace obou kapot. Jejich hrubá stavba se skládá ze tří dílů,které na sebe musí pasovat. Mě se to až tak pořádně splnit nepodařilo, ale výsledek je ještě v udržitelné mezi.
Předkládám ještě galerii několika obrázků „nasucho“ sestavených, zde popsaných dílů…
Co dodat závěrem? Jsem rád, že jste si přečetli tento článek a doufám, že jste tu našli inspiraci.
Můžete se těšit na další díl…
S pozdravem Lukáš Osmančík
Náhledy fotografií ze složky E 457.0 (1:45)
nádhera
(tomas, 19. 10. 2009 21:39)